Kształtowanie opinii publicznej za pomocą mediów

Media bywają nazywane czwartą władzą. Jeśli przyjrzymy się mechanizmowi ich oddziaływania łatwo się z tym zgodzić. Niegdyś nauczycielami byli filozofowie. Każda prawda była przez nich badana i uczniowie nie łatwo przyjmowali wzorce, jeśli ktoś nie mógł ich sensownie uzasadnić. Jak się okazuje dzisiaj wystarczy krótki film z kamery, by danego człowieka od razu nazwać przestępcą. Widzowie nie mają możliwości przedyskutowania wydarzenia czy poznania szczegółów sprawy. Informacja podawana jest już jako potwierdzona. W ten sposób łatwo jest kształtować poglądy. Jeśli nie wnikamy w istotę sprawy, co najczęściej ma miejsce, przejmujemy powszechne opinie bez żadnych pytań. Jak wiadomo telewizja przedstawia jedynie część prawdziwej informacji. Tak naprawdę celem wiadomości nie jest informowanie o palących problemach, lecz podawanie jak najbardziej sensacyjnych doniesień, które mogły by wzbudzić zainteresowanie widza. Opinię publiczną kształtuje się poprzez media również za pomocą reklamy. Znane i popularne gwiazdy zachwalające dany produkt zazwyczaj wpływają pozytywnie na wyniki sprzedaży. Warto zastanowić się czy oglądając telewizję, nie przyjmujemy wszystkiego bezwarunkowo. W ten sposób łatwo jest bowiem stracić indywidualne i ważne dla nas poglądy oraz wartości i co za tym idzie, własną tożsamość.

Both comments and pings are currently closed.